tisdag 11 maj 2010

Kurs 9/5

Så var det andra kursdagen och den började tjejjerna med att leka och rida lite på fm, de repeterade lite från dagen före och sen red de lite.




Sen på em blev det min och A-C:s tur, började On Line kollade av lite Extreme Sqeeze, och M Sidepassade över en stående tunna under magen! Hah det var verkligen spännande att det gick och så fort också! Tredje försöket så gjorde han det.
Sen lastade vi lite och jag måste bli bättre på att varva ner när M varvar ner, inte hänga kvar i en energi nivå när det inte behövs! Då blev skillnaden jätte stor på M.
Jag gjorde dock en Learn Burn och är lite learn soar i min arm nu, jag släppte så bra när jag insåg att nej det går inte men sen efter typ 2 meter på repet kom jag på att "nej inte detta igen..." och det var då jag gjorde Learn burn och hela min vänster arm är helt öm och stel och det var säkert mitt ego eller nåt som jag fick sota för! Hm... ¨
Sen fick jag lära mig hur effektivt det kan vara att ändra kroppsspråk för att jag själv ska komma i en annan state of mind, upp med händerna ovanför huvudet och skaka dem lite. Jag sände in M i trailern och gjorde det och sen när jag bad honom komma ut så var det första gången han kom ut och vände huvudet emot mig istället för från mig <3 Kan det möjligen ha varit min energi som hindrat honom förut... ;) Skulle tro det!

Övningen att sträcka händerna ovanför huvudet och skaka dem lite är verkligen Powerful, för om man gör det och försöker säga något elakt så går det knappt, men om man gör motsatt sätter fram fingret och fokuserar som ett riktigt rovdjur kan man nästan inte säga något snällt, Hm skillnad i energin man sänder ut är nog bara förnamnet! ;))

Jag ska köra mer Liberty istället för att leka så mycket On Line och ta hans ide om han vill springa att då gör vi cirkling tex, M slog på värsta Parad traven och jösses som han travade, har jag inte sett på år!!! Men det var effektivt, min ide blev snart hans ide och då var inte Libertyn så annorlunda mot On Line.




Blev lite ridning efter fika pausen och då gjorde vi först lite finlir med att bibehålla takten i skritten även om man länger/kortar stegen. Skänkelvikning, kolla att jag kan ställa både ifrån och i rörelseriktningen.
M kändes så fin så jag tränade lite Lead change också, Galopp tänk öppna, ner till skritt, ställ om, flytta över bogen och ny fattning, WOW det gick faktiskt riktigt bra, snart kanske vi kan sätta vårt livs första flygande byte jag och M <3 Ska träna vidare nere på vallen.



Theresia fotade lite när vi red.

2 kommentarer:

  1. Hej Frida, så spännande att läsa om händerna ovanför huvudet. Jag brukar be mina elever att ha armbågarna ovanför öronen, för att jag i ett besvärligt skede i mitt liv märkte att det kunde vara räddningen. Jag antar att det är besläktat. När saker är tillräckligt svåra kan sträcka armen högt vara för stort, men jag ska verkligen ta in det mer i min undervisning igen. Det är ett bra sätt att bryta och byta flöden. Tack:)

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen kraftfullt!!! Jag blev helt förvånad över reaktionen på M när jag gjorde det utanför transporten efter att jag sänt in honom och han kom sedan ut med nosen mot mig :)) så det ska jag fortsätta med.

    Spännande att du har använt det med! Det kommer säkert från något annat område från början men det är klart att det kan användas till det mesta i livet! Hästarna och när det är besvärligt på andra sätt!

    Kul att du skrev Ulrika!

    SvaraRadera