söndag 18 april 2010

Marksman


Marion frågade om Marksmans ursprung och hans namn, så jag skriver litge om det här med.
Marl Marksman som är hans fullständiga namn, kommer från Marl Stud i Wales, som unghäst såldes han till Derwen Stud som tänkt ha honom som Avelshingst men han var för knepp så han blev valack som 2,5 åring. sen kördes han in, vilket jag inte haft kunskap och möjlighet att upprätthålla tyvär.
Så vi köpte honom som 6 åring, osedd!?! hade endast sett ett par minuter på video när han kördes... Hehe Men som tur var så är Mr I. Lloyd på Derwen stuteriet mycket ärlig och seriös. Allt han sa stämmde, han sa att det är "en häst som kan göra vad som hellst, men han är väldigt snäll" ;)

Så hösten 98 kom han till oss och då bodde vi i Norrland så det var en lång resa som satte djupa spår i Marksman.

Namnet Marksman betyder enligt Marions man som varit i Militären "means the top shooter in the group - sade shawn. sa det är väl skarpskytt pa svenska antar jag."  Lite häftigt att få veta lite mer!
De döper oftast Welsharna efter deras uttryck och mentalitet... Intressant!



8 kommentarer:

  1. Jag köpte Zapatera osedd, tyckte att jag var lite tokig men det blev väldigt lyckat. Liksom för dig, du har nog dessutom lärt dig mer än vanligt av denna fina häst :)

    SvaraRadera
  2. jag køpte milva ochså mer eller mindre osedd. jag hade fått tips av en vikarie på jobbet som sjælv fødda up trakehner och tævla i dressyr. hennes vænnina - barbara guengerich da, hade ett litet skimmelsto till salu. och liten var hon ju ;). nær jag såg bilderna på jobbet bestæmmde jag mig att køpa henne så pia - vikarien ringde till barbara och vi pratade lite och jag køpte henne øver telefonen. en vecka senare åkte vi dit før att hælsa på henne och tre veckor senare kørde barbara henne hem till oss.
    nær vi fick henne hem kunde hon absolut ingenting. i sina førsta tre år hade hon ju bara gått i hagen med sin flock. men det var precis det jag ville - en orørd hæst.
    vilken fin bild av marksman!!! han ser verkligen ut som en bushæst :))

    SvaraRadera
  3. Vilka intressanta hästköp och tillfällen att få sin hästfriend på! Det är verkligen spännande hur ens vägar kan korsas och man blir ett par som kamperar många år får man hoppas men vara tacksam för varje dag man får med dem!

    Jag har verkligen lärt mig jätte mycket av Marksman. Men det känns som att vi nu har kommit till en utveckling som bara blir mer och mer spännande! <3

    SvaraRadera
  4. Oj oj mindre lätt fråga... Mitt mål sedan jag började med Parelli var att at Level 3 med honom, att han skulle bli den första hästen jag gör det med! Men nu har jag snart Level 3 och de har gjort om det. Men jag ser det nog ändå som ett mål som jag snart ser målsnöret på för hoppningsvis!
    Annars är det att utvecklas i de 4 savvys och komma L 4 och vidare i allra hellst dressyren som ligger mig varmt om hjärtat. Tänker både med och utan träns :) Får dock se hur långt vi kan komma där, men lite galoppombyten, piaff och passage skulle ju inte sitta helt fel. Något jag inte fixade med M innan Parelli när vi var enbart Dressyr nördar...

    Sen vill jag att jag och M ska ha kul ihop!

    SvaraRadera
  5. Men verkligen bra fråga! Det är precis vad jag behöver nu eftersom jag funderar mycket på det och om jag ska skaffa en till häst? Ekonomiskt osv osv... Vad för slags häst? Vad vill jag osv osv?

    SvaraRadera
  6. ahhhh køp en trakehner :))))))))
    jag funderar också på att køpa en till - eller ta ett følis på milva MEN så ær det tiden och det ekonomiska. det ær ju så mycket jag vill - parelli´s dressyrsaddeln, fast trackkursen næsta år och så vill jag ha en gård också. før min del ær det kanske bættre att vænta med en hæst till ;)

    SvaraRadera
  7. Känner igen det där...

    Ja jag har funderat på Trakhenare, Varmblod (de som kallades halvblod förut typ..), Hannoveranare, PRE och massa annat... Vill ha något ädlare med bra gångarter och en höjd på ca 163-167 cm. Men oftast är dom så dyra så plånboken räcker inte till!
    Sen tänker jag väl i banor som jag skulle vilja vara Working student kanske hos någon Parelli... eller Parelli friendly tränare och då borde jag ju inte skaffa fler hästar. Vill åka till USA och prova mina vingar hos Parelli... Byta transport... You name it... Man vill så mycket men vad ska man satsa på?

    SvaraRadera