fredag 16 april 2010

Ridning och lek på vallen!

Igår hade jag och Marksman en absolut underbar timme nere på vallen där vi först red lite och sen lekte lite med lassot.

Han var helt fantastiskt "Calm, Cool, Smart and Collected" Hm undra om det är så Pat säger??? Well well de orden sammanfattar gårdagens kännsla.Vi gjode mycket galoppfattningar och han var så framåt och lugn på samma gång så jag blev helt rörd! Älskade lilla häst! Lite kul för ute på stora vallen för förstga gången i år brukar det annars bli lite koncentrationssvårigheter och myror i brallan på Herr M!

Även när jag lekte med honom var han så med, tränade på lite öppna övergång till sluta och att flytta runt framdelen (typ bakdelsvändning) med mig i Zone 5. Det gick hur bra som hellst! Han var så smidig och formbar.

Ställde upp kameran (min gamla digitalkamera med minimalt minne) och eftersom jag glömde stativets platta som man fäster i kameran fick jag ställa den på en sten och jag filmade gräs gräs och mera gräs "och titta en liten häst och människa..." Men jag klippte ihop en liten snutt som man ser lite att det är en häst och en människa som är med, vi var väldigt kammouflerade mot skogen.

Hursom en underbar dag!





Nu ska jag gå ut och se om jag kan fixa vallens staket så hästarna kan få utöka hagen dit med! De brukar se ut som de är ute på prärien och springer när vi öppnar dit ner!

8 kommentarer:

  1. kul med alla filmer! det ær roligt att se tjejen bakom bloggen irl - real life ær det ju inte, men næstan ;)
    marksman ær en rikgtigt fin kille! varfør heter han marksman? lite ovanligt namn ær det inte det?

    SvaraRadera
  2. Ja det är jättekul med filmer på alla bloggar man följer! Synd bara att jag och M blev så små!

    Han heter egentligen Marl Marksman för han kommer från Marl Stud som är ett Welsh stuteri i Wales så vi importerade honom för 12 år sedan. Men då köpte vi honom av Derwen stuteriet som hade köpt honom som unghingst och ville ha honom som avelshingst. Men han var för knepp så han blev valack och såldes till oss.
    Marksman betyder enligt ordlistan "skarpskytt", eller du kanske har en annan översättning som är mer bevandrad i språket..?? Tror de ofta döper hgästarna efter hur de är. ;))

    SvaraRadera
  3. oj så han kommer från Wales! vad kul det ær att det ær så många som har importerade hæstar.
    jag trodde marksman var tyskt - men nær jag tænker efter nu så ær det ju inte mycket tyskt øver det. jag ær nog lite førvirrad ibland.
    jag ska fråga shawn nær jag kommer hem inatt. han har ju varit i militæren i 10 år så burde ju veta ;)
    skarpskytt tycker jag om!

    SvaraRadera
  4. Ahh fråga gärna! Jag är så nyfiken om det finns någon annan bättre översättning! :)

    Ja det är spännande med alla dessa hästar och dess ursprung!

    SvaraRadera
  5. means the top shooter in the group - sade shawn. sa det är väl skarpskytt pa svenska antar jag. vilket coolt namn! far jag "stjäla" den om milvis far ett hingstföl nagongang?

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket att du frågade! Jag är så glad för mer förklaring!
    Självklart för du använda namnet! Det kluriga med det namnet är bara att folk alltid frågar mig vad jag kallar honom, men det är ju Marksman! :)

    Tusen tack!

    SvaraRadera
  7. hahaha, ja det ær så typiskt svenskt att altid kalla hæsten med något annat namn.
    marksman ær verkligen ett super fint namn!
    nej, nu måste jag altså jobba lite, kan inte sitta hær hela tiden och læser i era bloggar ;).
    vad ær han før en horsenality førresten? kanske du har skrivit det någonstans redan och jag glømde det...

    SvaraRadera
  8. Ja jag tycker Marksman duger bra som tilltalsnamn, eller lilla gubben, bubbas, mackan, darling, pälskling ha ha ha kärt barn har många namn! ;))
    Han är nog en egentlig LB Extrovert men jag tycker nog han blivit mildare, fast på Personolised ( kan inte stava alls..) så blev han LB Extrovert moderate-extreme! Så han är väl något sånt med Introvert tendenser, både LB och RB...
    Dvs lite av av varje att pyssla med...

    SvaraRadera