tisdag 27 juli 2010

Undersökning

Så igår morse, måndag gjorde vi iordning allting och sen lastade jag Marksman, lät honom gå lite in och ut, han är så super LB nu i lastningen! Så efter 30 min så kändes det som tiden var inne att stänga och åka och det gjorde jag. Han funderade lite en stund sen åt han morötter för glatta livet och han var confident! Han har dock lite problem med balansen när han åker men det kommer nog med rutinen.
Efter drygt två timmar kom vi fram till Husaby och avlastningen gick lugnt och fint till, han var dock lite stel i benen efter att stått och parerat i transporten. Ställde in honom i en box och självklart så när vi senare åkte för att äta något i Lidköping så pep han, övergiven som han var "iiiiiIIIIIIIiiiiiihhhh" typ ;)) Den stora grabben tycker så synd om sig och då piper han.

Sen när det blev våran tur så fick vi först visa skritt och trav i gången, de hade verkligen fina faciliteter där på kliniken! Sen böjde hon och han var knappt halt då heller i trav, ca 0,5 grader, mot 3 gradig hälta i onsdags i trav! Så han har ju helt klart blivit bättre.
De trodde han var en hingst med sin nacke! ;))
Sen fick han en liten liten shot med lugnande, han blev bara lite trött, för han skulle röntgas, så de tog några bilder på honom. Allt såg bra ut på plåtarna, så det var ju skönt iaf. Han hade dock lite svårt att stå still för jag tror att i kombination med det lilla lugnande han fått så fick han ett påträngande behov och skvätte två gånger inne i röntgen rummet, oj oj... men en förstående assistent tyckte att han fick gå till boxen och kissa färdigt innan han skulle ultraljudas, men vi han inte så långt för strax utanför boxen så ställde sig M och bara släppte ut allt... hm kan väl säga att allt vad Porqupine heter var trasigt då... oj oj igen :O
Sen ultraljudades han och en elige till veterinär Karin Näsvall (har jobbat på Bergsåker tidigare ifall någon känner igen) för hon tog sig verkligen tid och förklarade och kollade verkligen noggrant på infästen, senor och liggament! Hans gaffelband såg fint ut, likaså senorna, kändes skönt! Det hon hittade var en kotledsinflamation, som till följd av att han trampat igenom riktigt även har blivit en inflamation och över täjning i ringbandet som håller in senor och gaffelband mot kotleden så vitt jag förstår. Så det känns bra att jag vet vad det är och att bahandlingen som vi gjorde vackan innan var bra. Så han ska vila i tre veckor, hållas lugn så det stabiliseras, men får gå i hage med gamla Malin som sällskap. Sen ska vi upp på återbesök.

Jag var lite orolig inför lastningen när vi skulle hem, med stora vidsträckta fält med diverse sädesslag runt omkring... Men när M hade gåt in och ut ur transporten två-tre gånger stog han helt lugnt så jag stängde och han var lugn och confident! WOW FACTOR, tror han tyckte att hans transport var mycket bättre än att vara hos veterinären iaf! Det kändes så skönt så jag kan inte beskriva!
Så vi åkte hemåt och väl hemma så stog han helt lugnt och åt hö <3 (var då såpass länge sedan han fått lugnande så det var lugnt). När vi skulle last ur så var han sådär stel i benen igen, framförallt bakbenen (är ju zone 4-5 han haft/har lite confidence issues så det är ju säkert det i kombination med att han spänner sig för att parera i åkningen). Men vi kom på att jag hjälper honom med att bara ber honom ta upp ett bakben i taget som när man kratsar hovarna från en sida och bara ställer ner igen för då släppte spänningen och han backade ut så lugnt och fint så jag har aldrig sett dess liknelse! Helt rakt och enligt skolboken! Oj jag var lättat och glad och rörd och allt på en gång! Sen fick han gå ut och rulla sig i hagen, tror han längtat efter det!

Så dagen var lång och en känslomässig berg och dalbana för mig men fjärilarna flög i formation och så fort hjärtat började banka i lastningssituationen så tänkte jag "att det är bara i mitt huvud" och då slutade det! : -O

Jag glömde tyvär ta några bilder från den fantastiskt fina klinik vi varit på, men kanske kommer ihåg det nästa gång!

7 kommentarer:

  1. Så otroligt häftigt med lastningen, det är verkligen stora grejjer! Att kunna styra över sina tankar är inte så lite det ;)...
    Hingstnacke, ja det är en maffig kille du har!
    Vad skönt med en diagnos, då får han ha det gott i hagen ett tag. Tack för uppdateringen!

    SvaraRadera
  2. Gud va sönt att höra att de blir bra :) Vackra Marksmen... Morot å en puss på mulen från mig :)

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för era fina kommentarer! Jag hoppas att det ska bli bra, Marksman verkar tycka att det är bra med semester.
    Morot och puss ska han få! ;)

    SvaraRadera
  4. Ja, håller med de andra: härligt att det gick bra med lastning och skadan indentifieras och kan behandlas.

    SvaraRadera
  5. Skönt att det ser bra ut. Jag ser jag fram emot mer om Marksman på din blogg. Även spännande att följa din andra häst.

    SvaraRadera
  6. Tack till er med Ulrika och Elisabeth, jag uppdaterar.

    SvaraRadera