tisdag 20 juli 2010

It´s not about the trailer

Hm det har jag ju hört några gånger...??? Men igår lärde jag mig verkligen något om det!
Först lekte jag med Nisse och jag hade då redan prepat för att lasta Marksman efteråt, men jag tänkte den kunde vara ett obstacle även för Nissen.
Det blev intressant... jag har ju sett när han skulle lastas tidigare hur dominant han har blivit och precis så blev han bara av att transporten stog på ridbanan... Men jag såg det som ett tillfälle att "rida ut stormen" litegrann och det fick jag allt bekänna färg för. Han var en dominant LB som stundom fick ett litet adrenalinpåslag... WOW! Om det tränade min emotional fitness..! Det hjälpte mig att släppa transportens närvaro som annars brukar besvära mig och att jag senare skulle lasta M. Men det krävdes att jag var i nuet med Nissen och jag grejade på med honom i sideways från olika zoner och Falling leaf och Cirkling och jag ville bara att han kunde låta mig flytta honom från sida till sida, att han släppte till höger sida, som han tyckte var extremt privat... Han var sten tuff men vi tog oss igenom det, var många år sedan jag hade den här typen av diskussion med Marksman, men likheten är slående.
Tidsmässigt tog det inte lång tid eftersom jag hade lite tidspress på mig, vilket faktiskt var bra för då fick jag nöja mig så fort jag fick vad jag frågat efter och inte pusha det längre, det krävde också att jag använde mina arrows lite mer effektivt!

Efteråt kändes Marksman som en sommarbris, det är därför jag oftast tar honom efteråt.
Med M började jag att backa över stockarna på ridbanan, fixa go buttom och stop, sen gjorde jag lite touch it med bakhovarna på rampen, med zone 5 i riktning in mot transporten. Det gick efter några gångers boggie woggie. Sen frågade jag honom om han kunde gå in den vanliga vägen och det var enkelt i jämförelse tror jag han tyckte, vilket också var tanken bakom ;) Han gick ut och in några gånger lugnt och fint, så super LB när han går in :O efter bara en liten stund kunde jag ta honom ett steg ut, ett steg in osv osv. Han åt sin kvällshavre ur krubban som Maria hade längst fram som han fick när han gick ända in. Han var helt lugn och jag kunde lyfta motsatt sidas bakben! COOLT! Sen bad jag honom att backa ut och han kom ut lika lugnt! Ett stort steg för oss båda!

Jag tror att det är nyttigt för mig att hantera Nisse för det avdramatiserar Marksman, jag hoppas att det kommer att gå med N med, men vi har lite kvar innan vi kommer dit.

2 kommentarer:

  1. Hmm It´s not about the trailer
    Den är så intressant, och blir mer och mer intressant för varje gång man VERKLIGEN fattar det.. :)
    Härligt att läsa om era stora framsteg, det med lastningen här ju så häftigt!
    Känns nästan som man var där och såg er i action!

    SvaraRadera
  2. Låter som en super rolig play session :-) Nä det handlar ju inte om transporten å det är intressant hur många gånger man ska behöva höra det för att förstå det :-)

    SvaraRadera