måndag 5 juli 2010

Svalare på kvällen

Sent igår kväll blev det lite svalare så då gick jag ner till stallet efter att ha städat och solat hemma mest hela dagen, ganska härligt att ha en hel dag ledig till att dola på bäst man vill.
Först tog jag ut Aramis och lekte med honom i manegen för att slippa bitdjur, han känndes lite laddad men ändå var han sammarbetsvillig. Jag fick lite extra Friendly game eftersom grävmaskinen höll på utanför och det väsnades rätt bra! Men jag krävde bara av honom att han skulle fokusera på mig och inte på allt annat och det gjorde han bra, tror att han har det lite svårt med självkontrollen för det mesta, det är inte rädslor allting som kommer ut. Men jag försöker göra det till en lek att sätta honom lite lagomt ur fas för att han ska kunna hantera det och tänker mig att hans Comfort zone kommer att växa, där ska jag försöka stoppa in massor ;))
Jag gjorde ett Pattern då jag hade två koner som stog så han gick emellan dem och efter gjorde jag lite Partial disengagement för att sedan fick han gå runt igen och mellan dem och sedan Partial disengagement igen. Han spännde av i traven och kom genom överlinjen och WOW vad rörlig han är när han inte har massa kännslor ivägen...
Jag ska försöka lösa saker within the Pattern som Erika sa, för det fungerar jättebra på herren. Sen hjälper det till extra att ha en ståck eller koner eller något som håller hans fokus. -Set it up for Sucess!!!

Jenny E hade så snällt redigerat bort eltråden på den här bilden, vilket jag blev så glad för jag hade nog inte lyckats så bra om jag försökt! TACK!!!


Marksman sadlade jag med den nya fårskinnsvojlocken från Ullared som jag har en likadan sedan innan men eftersom det blir lite svettigt så är det bra att ha en att byta med eftersom herrn har valt att han ska ha en sådan under sadeln :)) Lol.
Gick till ridbanan för det var bästa tiden, när blinningarna gått och lagt sig och innan knotten :) Gjorde snurren som uppvärmning och sedan satt jag upp och gjorde lite öppna, tänkte lite öppna också så fort jag kände att han inte gick på helt rakt och genom hela kroppen och han orkade verkligen mycket och länge även om det var varmt. Stretchade honom sen, blir nog till att skritta nu för han liksom jag har nog träningsvärk!

Jag läste den artikeln i Savvy Times (Maj numret som jag fick i torsdags?) som handlade om the Game of Contact med bilder på när Martin red också kul att se!!! För mig var den mycket intressant för mycket av det jag exprimenterat på med själv som en blandning av Parelli, det jag fick av Martin på kursen i somras och Christina Drangel mm så var det inte helt olikt minsumma av den Kardemumman :D Även om M inte slänger ut tungan som den hästen gjorde så kan han gärna backa ifrån kontakten och gå bakom som följd. Det har jag tragglat med sedan Dressyrtiden med honom, men nu äntligen genom att söka en speciell känsla med given mun och jag får koncentrera mig på min hand så fungerar det mycket bättre än jag kunnat tro på så kort tid. Precis som att jag "bara" behövde bevisa för Marksman att jag tänker annorlunda och han har tillåtelsen framåt och det blir give and take från oss båda. Han ger bettet och jag ger handen, men för att kommunikation ska kunna uppstå behövs ett mjukt stöd emellan.
Han känns också annorlunda i steget och bärigheten genom den här kommunikationen och det känns som han går att styra och balansera om åt vilket håll som hellst då! Hela hans kropp och sinne är conectad...

4 kommentarer:

  1. hej frida kul att läsa din blogg

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker häst! Rolig blogg att läsa - intessant för oss som inte kan nåt om det sättet att träna häst (och människa) :-)

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för den den fina kommentaren!

    SvaraRadera