lördag 28 januari 2012

Sitskurs

Förra helgen var det sitskurs i Vännäs som stog på agendan. Jag och L åkte i ottan norrut och halvvägs hämtade vi upp H. Kursen började och Birthe Vogelius som är sjukgymnast och har skrivit boken Spänst och harmoni i ryttarens sits förklarade på ett bra sätt hur man genom att tänka på hur man arrangerar upp kroppen och hållningen kan sitta bättre på hästen. Mycket av det hon sa har jag hört tidigare av P och CD men vissa saker var "nya russin redo att plockas ur kakan".


Fotot är lånat av Katrin Wallberg.

På söndagen var det dags för mig att få en ryttaranalys när Birthe undersöker trycket och viktfördelningen i sitsen genom att jag fick sitta på en bock som var försedd med en tryckmatta. Det var mycket intressant att se dels de röda fälten som visar vart det mesta trycket är fördelat men även viktfördelningen i procent. Mitt utgångsläga var att jag hade ca tio procent mer tryck på vänster sida men efter två övningar som bland annat innebar töjning av höftböjaren så blev trycket jämnare. Det är lite intressant faktiskt. Jag vet att för ungefär ett år sedan så fick jag samma töjningsövning av P när jag var hos henne på sjukgymnastundersökning så jag bannar mig själv att jag lagt av mig och inte gör det jag ska... Jag har kännt att trycket av mina sittben är ganska jämnt i sadeln och därför fuskat. Hm... Jag får skärpa mig.  

Jag har snyggaste brallorna på ryttaranalysen för jag hade inte riktigt tänkt på att packa ner några bra tunna byxor utan sömmar... Långkalsongchocken på Fb stog jag för den här veckan ;) En viktig komponent som jag verkligen tar med mig från den här helgen är den sk Atletiska positionen. Jag tycker att jag känner hur min kropp och framförallt rygg och bålstabiliteten bara faller sig genom att jag tänker att jag förlänger nacken upp mot taket. Det kan nog vara som så att just nu i min kropps status så är det bra att tänka så...?

Andra intressanta kom ihåg saker från helgen är att tänka på att lägga lite extre fokus på trampdunan vid stortån i stigbygeln för att stabilisera upp hela kroppen och utan att behöva klämma med innersidan av skänklarna. Men även att hitta diagonalerna i min kropp genom att hämta kraften för böjning i min ytter sätesmuskel för att min kropp ska kunna falla sig rätt och därigenom möjliggöra böjning i hästens kropp. Jag hade svårare att hitta diagonalen när jag skulle hämta kraften från höger såtesmuskel vilket inte var så otippat. Dags att stärka min gängliga rygg och bli en bra ryttare för hästarna som jag ska rida!

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha kalsongchock !! Carina låg inte långt efter hon heller ;)

    Vad bra du kommer ihåg allt vi lärde oss. Bra med en ung och fräsch hjärna att tillgå. (inte så mycket använd).

    När man rider små ponnysar är det också bra med jämna stjärt !

    SvaraRadera
  2. Haha ja kalsongckeckerna duggade tätt ;)

    Även små ponnysar vill ha jämna ryttarstjärtar ;)

    SvaraRadera