söndag 17 juli 2011

Sweetspot

Med Marksman känns det som det händer positiva saker varje gång jag rider honom. Efter Ewa Angantyr kursen har jag hittat lite nya kopplingar i min hjärna och jag tror jag letat efter vissa av dem i blindo de senaste åren men utan att nå fram. Jag gillar den mjukhet jag upplever i Marksman när jag rider honom och det känns som han gymnastiserar igenom sin kropp ordentligt. Det är dock inte helt lätt med kondition och styrka men det kommer med tiden.

Jag har försökt tänka Sweetspot som är den bästa kombinationen FÖR DAGEN av Avslappning-Energi-Balans som jag skrev i ett tidigare inlägg. Inte hade jag väl kunnat ana att det var så nära dit och att när han är där som jag tror så är hans ställning och böjning på volt piece of cake! Han har vikten på det yttre benparet och överlinjen är som en gummisnodd. Skritt och trav känns hitintills bäst och varaktigast men jag har fått några galoppfattningar när allt har stämt som inte är av denna jord <3

En annan bra sak som jag tidigare hört flera gånger men som jag nu kunde förstå var att man ska skola hästen mot att den ska bibehålla manken mellan ryttarens händer vilket förenklar för framdelsförflyttningar som öppna tex. Det har jag försökt tänka på med M och det fungerar utmärkt när jag har min kropp i ordning vilket är ett krav för att det ska fungera. ridningen blir mer avspänd eftersom det inte behövs massa mocklande med tyglarna och då blir hela min sits stadigare. Övergångarna Öppna till Sluta känns som i "fornstora dar" och det är jag glad för. Jag har fått helt annorlunda dynamik i skolorna som är mer korrekta.

Jag är så glad för detta och jag försöker leva efter devisen att vara positiv gentemot hästen och träningen och lita på min känsla som Ewa förklarade var av stor vikt i Karens Dressage Naturally!


Nu gick det att lägga upp bilder. En bild efter att jag hade ridit M och han hade gått så bra. Han var lite trött men verkade nöjd. Intressant är att han fick över mer man på samma sida så det blev inte så mycket kvar på andra sidan. Lite spänande för det har hänt varje gång jag ridit hitintills och framför allt när jag ridit galopp i höger varv ;) Hm all denna information...

2 kommentarer:

  1. Vi har samma! Med manen och aha-upplevelsen med känslan för dagen. Det ska bli så spännande att rida för Ewa!!!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att vi upplever lite lika! Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig!

    Jag är bara såååå avundsjuk på dig som ska till Bjuv! Jag ska kolla lite möjligheter för mig att åka till Dalarna i September.

    SvaraRadera