tisdag 12 juli 2011

Där satt den! ...vänsterslutan alltså

Helgen var mycket trevlig i Tvååker med fina hästar och trevligt folk! Ewa hade verkligen några godbitar som jag kände var "Right in time" för mig så igår pillade jag lite med det med Marksman. Lite Sweetspot och "Wosch" från marken eftersom jag ibland kan tycka att det är svårare att få till det riktigt bra på marken. Med fokuset på Sweetspot dvs balansen mellan "Avspändhet, Energi och Balans"! Allting fungerade riktigt bra och jag var glatt överaskad eftersom det var första gången vi gjorde det!
En bild på A-C och Sigge samt Ewa från kursen i helgen

Efteråt skrittade vi ut en sväng och det var precis vad min rygg behövde efter att ha suttit på en stol i två dagar. Jag kunde inte låta bli att prova lite Sluta på vägen hem för det fick jag bra nycklar till under kursen. Ewa instruerade det så basic som att om jag ska rida en vänstersluta: när hästen lyfter sitt yttre bakben i detta fallet det högra så tänker jag mig en anspänning i min högra "skinkhalva" och att jag förlänger mitt inre knä lite dvs mitt vänstra knä för att betona rörelseriktningen. Jag "bara gjorde detta och WOW vänsterslutan satt som en smäck!!! Det är den jag och Marksman alltid har haft lite problem med genom hela våran dressyrtid också ;) När jag gjorde det kännde jag igen i min kropp att det är precis det jag gör i högerslutan men som jag uppenbarligen inte hittat åt vänster. Det är den lilla diagonala betoningen i min kropp! Jag är så TACKSAM för att jag hittat den här lilla nervsignalen även till vänster i min kropp!

Jooda hoppade upp på mjölkpallen

3 kommentarer:

  1. Skönt att komma rätt. Jag har inte hunnit ens försöka ännu. Men idag ska det bli av : )

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt så lite det kan behövas om grunden är lagd. Glad för din skull!

    SvaraRadera
  3. Ja det var jättehäftigt! De är de små detaljarna som behövs och jag kände direkt nere på kursen att det var en nyckel för att hitta våran vänstersluta så det var extra kul när det fungerade när jag fick prova det hemma på Marksman.

    SvaraRadera