torsdag 16 september 2010

Dag 5 sista dagen

På morgonen gjorde vi först en liten Bottle simulation, man gör den i par att den ena är häst och den andra får en task den ska försöka förmedla till "hästen" så den inte bara gör den utan även förstår vad det gick ut på... Piece of cake.... eller? He he det blev flera goda skratt och det gav mig verkligen en tankeställare hur i all världen hästarna ska kunna veta egentligen.

Josefine och Maria in action

Jag hade verkligen ett stort breaktrough om hur jag ska tänka generellt, kan säga att det varit det jag inte riktigt kunnat greppa det sista och kännt att något saknas.
Ett exempel om jag tex vill att hästen ska sakta ner genom att jag använder sticken i zone 1 med rytmiskt tryck och om hästen då springer fortare mot mitt "tryck" (sticken) så ska jag bara hang in there tills jag får det jag frågat om Pasive persistant in the proper position, för hästen har ju reagerat på mitt tryck, även om den springer snabbare fast det var motsatt jag ville, men den har uppmärksammat att jag ville något.
Men om hästen inte bryr sig alls när jag börjar mitt rytmiska tryck med sticken så kan jag gå upp i fas för då har jag inte fått någon respons alls.
Kan verka simple men det var helt klart det jag skulle knäcka under den här kursen för jag försökte ställa en fråga om det första dagen men insåg att jag inte ens visste vad jag skulle fråga men processen hade börjat i min hjärna! Verkligen häftigt och Martin var verkligen duktig och guidade mig på vägen till det här genombrottet.

Vi började fm med våra egna hästar för att sen byta hästar med varann, det var kul att se och väldigt nyttigt att få prova en annan häst, jag fick Tinas häst som vi såg för första gången men hon var intressant för det var lite Aramis motsats...
Det var verkligen spännande att resonera om varje häst hur den var och hur fortsatt träning skulle göras med var och en av dem, vilka bitar som saknades och vad som man kan tänka på.

På eftermiddagen red vi lite och jag fick hjälp av Martin hur jag ska lägga upp en plan för Aramis och mig ett tag framöver hur utbildningen ska fortsätta.
Aramis gick bättre än han gjort på hela kursen detta sista ridpass och Martin sa att nu fört har du kommit till ridning... He he interesting ; `) Men jag behöver verkligen vara i nuet när jag rider.

Det är vackra vyer hos Karin
Så kort och gott en fantstisk vecka kan man lugnt säga! Jag har lärt mig massor även om jag inte hade med Marksman, för jag skulle nog lära mig detta just nu och då var Aramis den rätta att ha med på kursen, jag är så tacksam att jag har honom att rida och leka med nu när Marksman vilar!

 
Martin pratar om hästens olika sidor: osäkerhet och dominans...  stilstudie ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar