söndag 21 augusti 2011

Vänster ställning/böjning

Idag red jag på ridbanan för den hade torkat upp bra efter regnet men den var helt dammfri ;) så välvattnad är den. Jag red lite uppmjukande skänkelvikningar i skritt först och sen när jag började trava så var han väldigt fjädrande med bra tramp på en gång så de gjorde jag samma i trav. Sen blev det lite galoppfattningar och jag hade fokus på att han skulle ha vikten på det yttre benparet i skritten innan galoppfattningen vilket gav bättre kvalitet i galoppen. I vänster varv kom jag på att jag skulle ställa och böja lite mer åt vänster för att han inte ska stötta sig på den bogen. Sagt och gjort då var bogen på plats och galoppen i vänster varv satt som en smäck! Traven hade också mycket bättre flexibilitet och rakriktning efteråt i båda varven. Med den fantastiska känslan sa jag tack till Mr M och skrittade hem. Härlig känsla!

För min egen del behöver jag fokusera på min balans och position samt att vara i neutralläge och bara njuta när han gör rätt! Sen behöver jag komma ihåg och belöna honom med rösten när han gör det bra för då lägger han in en extra växel. Ja alltid finns det något att träna på!


Bild från när jag red på ridbanan förra veckan. Foto Maria.


Två bilder till för att bevara känslan när vi var nere vid sjön. Foto mamma.

3 kommentarer:

  1. Härliga bilder och det är ju så sant att det finns alltid något att träna på.

    SvaraRadera
  2. Ja ibland kan jag behöva påminna mig själv om det för att jag inte ska ha för höga krav på perfektion utan fokusera på vissa saker varje dag. ;)

    SvaraRadera
  3. Vad fint det ser ut! :) Vart är det du har Marksman någonstans? kram/Jenny

    SvaraRadera