söndag 22 augusti 2010

Lägesrapport Marksman och Aramis

Såhär såg det ut när jag kom hem efter att kört från Sundsvall och parkerade vid stallet.. ;) Ser ut som han inte riktigt tror att det är sant...

Marksman är fortfarande konvalicent och lär så vara ett tag till. Var på återbesök till Husaby i tisdags. Marksman hade vaknat på fel sida tror jag för han ville inte göra ditt och inte datt... Där räknades att gå in i transporten, han var så LB som jag aldrig sett honom innan i lastningssituationer tidigare, men vad hjälpte det när det är 650 kg som inte vill! Så fyra timmar senare efter ups and downs för mig mellan att det går vi kommer iväg och att jag inte ville göra det den dagen... Hm min emotional fitness.......??? Var som bortblåst. Men sen tillslut gick det om än en arg M som bonkade rätt bra den första hundra metern vi kte men sen stog han som ett ljus hela vägen upp.
Han var fortsatt motsträvig väl uppe på kliniken, men han gjorde allt men med protest först, dock en lugn och orädd, vilket uppskattas!
Han var lite halt när jag sprang med honom i gången, satte inte i höger bak likadant. Efter böjprov visade han helt klart att hältan kvarstår om än inte lika som för tre veckor sen. Så de bedövade kotleden och då minskade hältan med hälften ungefär, så det är en kombination av det övertänjda ringbandet och kotledsinflamationen som besvärar honom. 
På röntgen kunde de se att hans pålagringar inte blivit värre utan förblivit detsamma, så det är lite både det gamla och kotledsinflamationen. På ultraljudet syntes det att ringbandet fortfarande är lite svullet men att djupa och ytliga böjsenan fortfarande ser fina ut, vilket är bra. Vet Karin förvarnade mig dock på att det kan ta tid för ringbandet att läka hon började och sa 3-4 månader upp til ett halvår-ett år så det återstår att se. 
De behandlade honom i kotleden med kortison och antiinflamatoriskt intramuskulärt. Han ska fortsätta att vila men nu får jag gå små promenader med honom så det blir ju kul!

Jag har köpt en ny kamera, kommer nog ta ett tag innan jag lärt mig den...
Marksman har tur som får gå med Malin 31 år, är lugna gatan i deras hage så det är perfekt för hans humör med en kompis trots vila.

Med Aramis går det framåt, så även om jag har varit lite depp och inte orkat blogga så har jag knegat på med grabben, blir nog troligen han som får följa med till Halmstad i september på kursen för Martin och Karin, har fått klartecken från Aramis matte att det är okej. Det krävs lite lastträning med honom med... men jag hoppas attt det ska gå bra!
Jag har börjat rida honom lite mer och med bett vilket gör att det blir lite mer fin kommunikation som den här superkänsliga grabben gillar. Han är jättehärlig att rida, mjuka gungiga gångarter och vi jobbar på förtroendet och att han ska slappna av och bli stadig. Det går bättre och bättre, tänkte se om jag kan få någon att filma någon dag, vill gärna se själv hur det ser ut också ;)) 
En grej som markant har förändrats är att han verkligen försöker, så kul att se. Häromdagen fick jag verkligen se prov på det, vi har tränat på att han ska långa överlinjen och kunna trava genom hela kroppen som stretsching efter att jag ridit och han försökte flera gånger men kunde inte riktigt komma till ro, trots jag bara frågat honom en gång, men så frustade han rejält och sen genom hela kroppen bara travade han helt underbart med ett sånt gung och jag bara tänkte... det kan bli ena riktiga travökningar... he he. Jag var så stolt över honom! Han har sedan dess frågat om han inte kan få stretscha lite och jag har ju såklart bara sagt självklart : )) eftersom det är extra stort eftersom han gärna spänner till och huvudet på skaft.
Friendly gamen är mycket bättre också men inte utav att jag tränat den utan snarare bevisat för honom att det är en CARROTstick genom att använda den, Interesting så nu funkar friendly in motion och mycket annat mycket bättre! Fröken Erika sa ju just det för sjuttioelfte gången i maj att genom att använda den så kan friendly förbättras, Hm och nu har jag verkligen fattat det!

Hm höhäcken var lite intressant när jag puttat upp den efter att de vält den


Idag löshoppade Aramis och de andra hästarna, detta var ett av hindren :)



2 kommentarer:

  1. Skoj att höra ifrån dig igen :-) Tråkigt med Marksman men kul att du ändå kan komma till Halmstad, låter som att du gör ett super bra jobb med den andra killen med.
    ses snart.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju som det är med Marksman men det känns kul med Aramis även om han inte är den lättaste, ska bara hinna lastträna honom lite innan resan.
    Ses på fredag! :)

    SvaraRadera