måndag 15 april 2013

Lastning 2(7) och lite annat

Jag har bara kommit till dag två i mitt och Marksmans lastningsprogram för sen kom sena kvällar och nu lera emellan och satte käppar i hjulet. Dag två som egentligen var för en vecka sedan så tror jag att jag tjurade på lagom länge för att Marksman skulle förstå att jag vill ha lite koll på jo-jo inne i transporten. Jag stog i zon 4 längst bak i transporten/rampen och drev i zon 4/5 när det behövdes. Efter en stund när Marksman hade backat ut hela vägen utan att jag kunde påverka det hela så mycket och jag behövde blocka zon 1 från att vilja bryta ut åt höger (som vanligt...) så fick vi lite balans i jo-jon vilket var kul att se. Det känns generellt som att Marksman har accepterat transporten bättre nu än tidigare år som jag har lasttränat... Vi gjorde även vår lilla point-to-point övning och driving/friendly med rytm.

 
Fortfarande brist på bilder med Marksman och transporten samtidigt.. :) Men det ska bli andra bullar när gårdsplanen torkat upp lite bättre så vi kan fortsätta träna.
 
Igår kväll svabbade jag av transporten så den är lite renare och ser mer representabel ut, så nu är det bara resten kvar...

 
Grabbarna grus är bara för söta när de delar sin hölåda. Den här bilden tog jag strax efter kl 6 på morgonen förra veckan. Det har blivit mycket ljusare!

 
Över helgen gästspelande ett ungsto i hagen och det blev lite drag under galocherna och Marksman betedde sig lite som en gårdshingst... På bilden kör han dock sin dryga taktik genom att vänta ut de andra som några timmar senare tappat tålamodet och Marksman hade snärjt stoet. Det är sådana här gånger som jag inser vilken "lång" häst Marksman är som det kallades inom Parelli för tio år sedan. De hästarna som det tog lång tid att "ta igenom" saker med, undra om det kan höra ihop med "Spirit" som fru Parelli beskrev i Savvy Times för ett tag sedan att ju högre spirit desto mer energi lägger hästen ner på sina ideer. Lite interesting...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar