måndag 3 september 2012

Undersökning och regn

Dagen D var alltså kommen idag för att kolla upp bulan på Marksmans vänstra framben. I helgen har bulan plattat ut sig lite men jag ville kolla ändå när det ändå var inbokat. Som jag misstänkt så var bulan lokaliserad precis där griffelbenet sitter. Marksman var superlugn så han fick inget lugnande ens och stog så snällt när veterinären tog ca fyra bilder. Men allt såg jättebra ut och benhinnorna och griffelbenet såg fint ut. Det är alltså bara vätska som ska transporteras bort. Blir till att fortsätta med Back on Track för det har ju gett verkan hitintills.

Jag fick även reda på vad en liten kula är som han har haft i år och dar strax över kotleden baktill på utsidan. Det syntes nämligen en liten avvikelse på kotsenbenet som ett litet utskott som inte har eller ska påverka honom. Den är ju gammal och avgränsad men det var intressant att se det jag känt och funderat lite över. Veterinären ska ha en stor eloge som gärna förklarade och svarade på mina frågor och funderingar. Det är guld värt!

Redan idag påbörjade vi igångsättningen med en skrittur och han kändes riktigt fräch. Jag tror tre veckors vila trots allt har gjort honom gott.

 
Lördagens regnväder. Marksman och allt annat var lite blött.

I lördag halkade jag med på ett bananskal för att rida Islandshäst. Vädret var inte på vår sida eftersom det troget spöregnade under hela de två timmarna vi var ute och red. Jag fick rida en välutbildad häst som var riktigt rolig att rida och väldigt töltsäker. De gånger hon föll ur tölten berodde det på att jag tappade stabiliteten vilket jag fick beskrivet för mig på förhand att hon var väldigt känslig och reagerade på minsta viktfördelning och ändring i balansen. Lite spännande efter som det är med liknande synsätt som jag rider Marksman. Mycket lärorikt att rida en annan häst på det sättet som inte är van vid de svagheter jag har som Marksman är och har vant sig vid. Jag blev mer varse om vad jag behöver förbättra i min ridning. Så det fuxfärgade Islandsstoet är nog den roligaste Islandshäst jag någonsin har ridit!

2 kommentarer:

  1. Tölt är en underskattad gångart ;) Det enda som funkar med mitt "elände" !

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att du har hittat en häst som är begåvad med den gångarten! Det är jättecoolt att tölta på en större häst också. Som den American Saddlebreed som var 165 som jag provred för ett antal år sedan.

    SvaraRadera