fredag 7 september 2012

Skolor

Hösten är verkligen kommen med stormstyrka med kalla kvällar och nätter. Det är väl bara att acceptera det faktumet. Nu har mitt högskoleplugg satt igång och det känns som jag gett mig ut på tunn is men det ska nog ge sig med tiden hoppas jag.

Marksman har fått ta det lite lugnt i veckan eftersom det varit innevecka på skolan och det har blivit lite sena kvällar och jag har varit helt slut av all information som ska in i huvudet. Igår tog jag ut Mr M på en barbackatur och han kändes jättefin.

Som rubriken lyder; gå i skolan och rida skolor. Hehe... Vi gjorde lite öppnor på barbackaturen och jag tror jag har kommit på något genom att tänka en betoning av vikten i min sits i rörelseriktningen och mot det framben som jag vill han ska ta vikt på (det yttre). Jag minns att Mr Wimmer förklarade det här för mig när jag var på kurs för honom sist. Skillnaden är att man tänker att man puttar den "gröna" hästen sidvärtes och har lite vikt i sin sits från rörelseriktningen medan den mer utbildade hästen kan man betona vikten i rörelseriktningen. Marksman gör väldigt mycket bättre öppnor efter att jag kommit på det här och högeröppnan som varit lite klurig går mycket bättre. Han kommer mer rätt och tar vikt på vänster fram och höger bak kommer in bättre. Spännande.

Dagens ridpass blev delvis på vägen när vi skrittade fram en kort bit sen joggade jag honom i hagen för jag ville verkligen känna hur han kändes. Han var jättefin och jag smyggaloppade lite. Öppnorna gick lika bra i galoppen så då var det bara att avsluta för jag vill inte överanstränga honom såhär i början av igångsättningen. Kort och konsist med fokus på lösgörande.

Jag kom på att jag behöver vekligen lita på honom bättre och inte hålla på och vara så övertydlig utan bara förbereda för en galoppfattning och sen be honom med en liten förändring i min sits för då tar han rätt galopp. Men om jag ska hålla på och grejja så mycket då kommer vi bara ur balans och det blir inte lika bra kvalitet.

Efter det korta ridpasset fick han beta lite gräs utanför stallet för uppenbarligen växer det jättegott gräs där. ;)

 
En suddig mobilbild som jag tog på grabbarna en dag när solen sken som en sommardag men det var inte så varmt som det ser ut att vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar