torsdag 9 februari 2012

Tänkvärt

I söndags var vi på clinik för Maria Gretzer på SRK och hon sa mycket matnyttigt och bra saker. Det finns hopp för hoppningen bokstavligt talat för Maria snackade om att det blivit för fokuserat på "formen" i hoppningen att den trevlige ridningen med framåtbjudande hästar har fått stryka på foten. Maria berättade att hon och Rolf-göran Bengtsson och fler med dem vill ändra på de sakerna. Hon tyckte det första i ridningen var att hitta avspänning genom att hästen driver ärligt fram till bettet och när den är rakriktad så får man en mjuk kontakt i båda tyglarna. Det var befriande att höra hur hon i början av cliniken sa att hon var inte ett dugg brydd i att hästen inte gick och krökte på nacken för huvudets position skulle komma som en produkt när hästen blev mer avspänd. Så bra och så i likhet med vad jag har tolkat den gamla klassiska franska dressyren. Härligt att det gamla har blivit modernt igen! Maria menade på att när hästen var avspänd så kunde man då avgöra hur mycket tryck man skulle sätta i hästen men inte förän avspänningen skett kunde man själv bestämma det. Sunt synessätt. Det syntes tydligt hur hon ändrade de två hästarna hon red i varsinna en timme och det var helt klart till det bättre.

Maria använde ett enkelt mönster som hon konsekvent använde som uppvärmning. Hon red på ett fyrkantsspår och i hörnen så flyttade hon hästen för ytterhjälperna så det blev en hörnpassering lite som en kvarts bakdelsvändning. På femåringen som hon red syntes den tydligaste förändringen hur den klev in med inner bak och satte under sig i hörnen. Hästarna blev jättefina när hon red dem och jag var imponerad!

Måndagen var lite förkyld från min sida för det var kanske inte helt optimalt att sitta i ett kallt ridhus när jag kände mig krasslig. Men en tur på Sören blev det iaf på kvällskvisten efter skolan. Jag testade den atletiska hållningens inverkan på han med och eftersom han är så känslig så reagerade han positivt på den och jag kunde reglera hans kropp genom min kropp- intressant!

Tisdagen red M (tvåbent) på Sören i padocken och jag och Marksman var med som sällskapsdamer. Jag red lite barbacka på Marksman först och han skötte sig jättebra och han var så fin. Jag red förvänd galopp på bågar och lite sånt. Hm undra om jag ska försöka att lära honom galoppombyten... det vore så kul. Men då ska jag nog inte rida mer förvänd... Hm tål att tänkas på. Traven var så reglerbar för när jag sträckte upp min atletiska hållning och höll in naveln lite extra så samlade han sig bara utan att tappa trampet eller samlingen. WOW känsla! Traven kändes kadensartad och jag ska se hur mycket det går att samla i det läget... Men jag är så tacksam för allt han erbjuder så jag vill mest bara belöna honom för att det inte ska bli för jobbigt för honom eller ta emot i hans kropp. Rörelsen får växa i sann Feldenkraisstil.

Sen ville Marksman rull så då tog jag av det eminenta täcket som jag rider på i brist på sadel så han fick rulla sig i snön naken- hur skönt är inte det när han var lite svettig! Sen likte jag och Marksman lite för vi laddar inför ett litet happening i helgen ;)

Idag onsdag så har jag bara kurerat min förkylning genom att spendera större delen av dagen i soffan ömsom slötittandes på TV eller pluggandes. Jag tror det har gjort gott för min förkylning iaf. Nu på kvällen så åkte jag upp till stallet och grejjade först med lite stallsysslor för att sen ta in grabbarna och fodra dem. Jag och Sören tog en ganska lugn tur med häsyn till min förkylning. Jag är ganska bra på att bara köra på och det blir inte bra på sikt. Sören var jättefin idag och jösses vilket steg han kan få när han rör sig genom hela kroppen! LIKE! Vår vän räven uppehöll sig mitt i byn idag så den passade på att gå i Sörens svans en bit... hm den vet inte att den leker med döden när den gör så. S var dock inte ett dugg bekymrad.


En annan dag i winter wonder land

Tina Kolhammar hade delat ett så bra inlägg av Kristi Smith från Parelli Connect. Jag vet inte om jag lagt det här tidigare men det är så bra så det tåls att läggas upp igen. Jag tror att jag behöver de här orden just nu!

 Kristi Smith said Level 4 is nothing more than the 7 games, played in all 5 zones in 4 savvies at phase 1. Horses are contextual learners. Every ”yes” you get is dependent upon the circumstances in which you asked the question. Just keep shifting the context gradually until the information becomes generalized.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att få en rapport ifrån hopp-clinicen, och det lät ju väldigt positivt.
    Tycker att du berättar utförligt och mycket bra.
    Den atletiska hållningen använde jag mig av igår och fick några fantastiska steg av min kära häst, så nu är det bara på´t igen :)
    Ser verkligen fram emot eventet i helgen, där den atletiska hållningen skas ta med ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det var en intressant clinic. Som vanligt så plockar jag de russin som jag gillar.

    Den atletiska hållningen är mycket användbar och intressant! Ser fram emot helgen...

    SvaraRadera