lördag 3 december 2011

En nära räven upplevelse

Det är verkligen sant att man kommer nära naturen när man rider. Jag och Marksman blev förföljda och Border Collie vallade av en räv idag i ca 150 meter. Helt otroligt och den cirklade ganska nära oss. Stannade upp och tittade på oss... Den kändes inte hotfull mest bara lekfull?! Jag kan inte rävspråket men det var min känsla. Kanske att det var den som tog bästaste stallkatten Kalle? Vad vet jag men jag kan inte klandra den lilla krabaten utan belägg.  Den var ca 2-3 m från oss som närmast! Helt otroligt!


Den här lilla krabaten höjde definitivt ridturen som annars kändes som vi mest var ute på hal is eftersom det är isgata överallt. Jag är väldigt tacksam för att M går så försiktigt och hans fyra broddar i varje hov!

4 kommentarer:

  1. Hoppas den bara var social!

    Här har vi haft rävskabb och den gör också att de inte rädda på normalt rävvis. Så ett tips är att hålla koll på den om den dyker upp igen och om pälsen försvinner. Rävarna här med skabb blev nämligen ganska regelbundna. Och smittade hundarna.

    Dock är det enkelt att bota.

    Känner mig lite trist som skickar oro i vackert möte, men jag tänker att det kan vara bra att veta.

    SvaraRadera
  2. Det var jättebra information! Den hade jättefin päls och svans igår iaf. Men jag ska hålla koll på den! Tack, alltid bra att veta!

    SvaraRadera
  3. Hej Frida! Vi har en del räv här också men mindre sen vi skaffade vår hund. En sommar hade vi en ung räv som ofta kom fram så fort som jag skulle ge hästarna vatten i sommarhagen. Min son som då var kanske 10 år kunde en gång locka fram den så att den tog ett kräftskal ur handen. Den var nog inte det minsta aggresiv bara mycket nyfiken. Tyvärr så har vi inte sett den på flera år. Jag har hört att just unga rävar är mycket sociala och nyfikna. De har väl inte lärt sig allt som kan vara farligt ännu. Ulrikas information om skabbrävar stämmer ju tyvärr också men vi får hoppas att du träffat en som påminner om "vår" räv. Kram, Maria

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig räv ni verkar ha haft så nära inpå. Jag vet inte vad det var med den räven som slog följe med mig och M. Den verkade lekfull och nyfiken. Den kan ha varit ung men den var ganska stor. Det var fler som sett en stor räv i byn. Får se om den dyker upp igen. ;)

    SvaraRadera