måndag 26 september 2011

Underbara M

Idag red jag Marksman den korta rundan vid sjön. Blev lite sidvärtes och upp- och nerförsbackar samt lite trav med fokus på lösgörande joggning vilket kändes lämpligt efter gårdagens pass på ridbanan. Jag hade träningsvärk på rätt ställen såsom upprätande och lyftandet av bröstbenet ;) Han kändes lika fin och genomsläpplig vilket är det enda ord jag kommer på... men det låter lite sjukt...? Han driver jämnt och med ett härligt flyt framåt plus att han är fram till bettet och millimeterkänslig för minsta lilla viktförändring som jag gör. <3 He he det kräver bara att jag är neutral men med i en aktiv avspänning... Skitenkelt... men jag gör så gott jag kan och han ger mig en sån fin ryttarkänsla. Min lilla älskling, M! Jag har dock svårt att tro att det bara är sadelgjordens förtjänst men den kan säkert bidra till den mer avspända och flexibla M som jag har upplevt nu i två dagar i rad. Men han känns så fin vilket jag är glad och tacksam för. Det ger så mycket energi och livsinspiration!


Jag har lite bildtorka... Tar inte så mycket kort uppenbarligen men hoppas på bättring och önskar mig en fotograf ;) Får bli en bild från fotosessionen på gången förra veckan. M höjer upp ryggen på den här bilden och ser ännu mer slimmad ut ;) Han upptäckte sin avklippta man som låg på golvet och blev tvungen att nosa där.

Googade genomsläpplig och hittade den här förklaringen som jag tyckte var kanonbra:  "Man talar om att hästen blir "genomsläpplig" som är målet med all dressyr. Då reagerar hästen för våra hjälper helt utan att spänna emot utan bara följer små inpulser spänstigt med avspänt likt en ballerina. Den är då lösgjord och helt med sin ryttare och komunikationen är optimal. När gasen och bromsen fungerar och man fint kan sätta samman hjälperna och sen rida nyanser mellan gas och broms som sedan leder till samling. Allt efter vi får påskjutet (bakbenen) att reagera genomsläppligt på vår skänkel måste hästen förtroendefullt söka stöd på bettet (då går hästen på tygeln). Mellan bakben och hästens mun har vi hästens rygg som inte nog kan poängteras vikten av..." Citat från http://dressyrbloggen.blogspot.com/2010/10/vad-ar-en-genomslapplig-rygg.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar