söndag 25 september 2011

Mirakelsadelgjord

I torsdags var jag och gjore ett väl övervägt köp. Jag köpte en Eric le Tixerant sadelgjord till Mr M. Dessa sadelgjordar är lite av en modefluga nu tror jag men det är lite intressant att jag blev rekomenderad att köpa en sådan här gjord av den tyska sadelmakaren som jag anlitade för ca 3 år sedan. Då fanns bara gjordarna att köpa från Frankrike och Tyskland och de var ännu dyrare än vad de är nu... Jag hoppas att den gjorden ska göra att sadeln ligger lite mera still på min runda häst och att den fördelar ut trycket bättre. Idag red jag ett vanligt ridpass med gjorden och vilken känsla! M kändes mer avspänd och genomsläpplig genom kroppen. Jag red på ridbanan mellan vattenpölarna. Det var så roligt att rida att jag kände mig helt upprymd efteråt. M bjöd på världens finaste sweetspot i trav i båda varven när jag joggade av honom lite på slutet. Helt perfekt i energi, balans och avspändhet. Han frustade ovanligt mycket och suckade några gånger. Jag tror fortfarande på sadelgjorden. Sadeln låg still när jag galopperade lite i båda varven till och med!!! Det är ett bra betyg för sadelgjorden.

3 kommentarer:

  1. Det här låter verkligen spännande. Min pojke är ju alldeles rund han också så det är antagligen något för oss också. Var köpte du din?

    SvaraRadera
  2. Ja än så länge utifrån det lilla jag använt den så kan jag rekomendera den. Sadelmakaren sa att gjorden var speciellt bra för runda hästar. Det kändes bra att inte dra sadelgjorden så hårt och sadeln låg kvar :)) Du kan få prova gjorden någon gång om du vill. Jag köpte den på Equeen men den är en hundralapp billigare hos Karin Åberg i Härnösand. Men jag vet inte vad Karin har för storlekar hemma men E hade rätt storlek! Jag resonerde också att jag åker inte till H-sand fram och tillbaka för 100 kr. ;)

    SvaraRadera
  3. Tack det låter onekligen spännande. Vi får väl se när jag kommer igång med ridningen ;)

    SvaraRadera