tisdag 17 maj 2011

Sjukdom

Senaste två veckorna har jag mest tempat och försökt bedömma förbättring eller försämring samt allmäntillstånd. Det är Marksman som har varit sjuk men eftersom symtomen kunnat skapat ett rikstäckande avståndstagande har jag helt enkelt inte gått ut med ett knysst innan jag vetat vad det är.

Han hade nämligen gult snor i höger näsborre och efter några dagar en knöl på höger sida under ganaschen.... Jag vet vilken hysteri det kan bli.... Han hade lite förhöjd temp men enligt boken inte direkt feber men eftersom jag genom åren gjort miljarder templistor på M så vet jag hans normaltemp på morgon och kväll. Veterinären kom ut och tog prov som sen visade på att M hade Streptokocker av lindrig variant och att smittspridning till de andra hästarna inte är något att oroa sig för. PUST! Han är behandlad med Penicillin i 7 dagar och jag är evigt tacksam till A-C som sprutat och jag har hållit i M för jag avskyr Penicillininjektion på grund av att rädslan för chock hänger över mig hela tiden. M har varit så duktig att spruta vilket jag är så tacksam för att han står still vilket jag tror minimerar riskerna i kombination med alla andra säkerhetsåtgärder som ska göras.

Nu börjar han piggna på sig och det är jag så glad för! Lättnaden att det INTE var sjukan som börjar på k...och...slutar...på....a är helt fantastisk skönt!

Aktiverarade M lite i sin hage för livskvalitens skull!

M hade ett vindskyddande täcke på sig de dagar det blåste kallt.

Nu har M fått gå tillbaka ner till Z så nu är de glada att dela hage igen. Vi höll dem isär i väntan på provsvaren.

5 kommentarer:

  1. Så skönt, bra att det är en lättsammare årstid nu så att han kryar på sig ordentligt.

    SvaraRadera
  2. Puh, vad obehagligt att tro att kv-a är på besök i stallet. Skönt att det var annat!

    SvaraRadera
  3. Ja, vilken lättnad.
    Sköt om er båda så vi kan ses när ni flyttar upp :P

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Tack till er alla tre! Jag är så enormt lättad att det var den här varianten och inte det onämnbara...

    Marksman blir bättre för var dag som går och med hästkompisen Z och beta gräs verkar göra susen för tillfrisknandet. Så det hoppas jag på!

    SvaraRadera