söndag 1 april 2012

Böjning

Idag kunde inte mitt förkylda jag hålla mig längre så det blev lite ridning på Marksman. I början av passet var vi lite stela och ringrostiga båda två men Marksman var väldigt pigg och glad. Efter en stund kändes det bättre och det känns som jag har börjat hitta åt böjningsinverkan som jag lärde mig på Birthes sitskurs i januari och som jag efter lite funderande var vad jag lärde mig på  kursen för Martin i Halmstad, september 2010. Det är spännande att jag kände igen inverkan och rörelsen i min kropp nu när jag gjort det lite och hur rätt det blir för hästen att ställa och böja sig. Jag har ju tidigare hittat det på Sören och barbacka på Marksman men eftersom han är så bred att sitta på så är det lite mer utmanande för mig att hitta det i sadel på honom eftersom det ska kse i mer lodrät sits. Men idag fann jag hur jag ska rekrytera kraften från min yttre skinkhalva och uppleva en diagonal känsla i bäckenbågen och genom bäckenets position så hamnar mina skänklar bra och kan inverka på ett naturligt sätt.


Här har jag hittat det. Jag upplevde att M hade en bra tyngdpunkt också.


Laddar på med Welsh cobsteg ;)



Han kändes fin här på slutet men jag behöver tänka mer på min atletiska position... Hm... Konstigt att min uppmärksamhet bara räcker till att fokusera på en sak i taget men det borde jag veta vid det här laget.



Charmören och kusse och hela halva släkten var med idag! Det var en trevlig dag.


Foto: Mamma och Anna. Tack till er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar