torsdag 4 november 2010

Do your feeling during the day and your thinking during the night...

Något sådant Pat brukar säga, minns inte ordagrant, men jag tror jag tänker dygnet runt nästan... Kanske ska försöka ändra på det.?

Jag klurar vidare på det här med Biceps och Triceps, fick en förfrågan om jag kunde utveckla det lite, jag gör ett försök men vill poängtera att detta är mina reflektioner som avspeglar var jag är här och nu och vad jag nu behöver lära mig.
Men i förrgår fick jag bara inte till det -jag försökte för mycket och spände mig såklart. Då var det bara att slappna av och börja om. Till slut hittade jag känslan igen och då går Aramis så bra... wonder how that happened!?

Demon vi gjorde i Birmingham var att man var två stycken som tog varann i hand med höger hand men med mer "handkrok" istället för som när man hälsar. Sen gäller det att arrangera hela sin kropp och hållning samt låta överarmarna falla långs sidan och tänka armbågarna ner mot höftbenen, utan att med muskelkraft dra ner dem.
Skillnaden som blir när man drar handen bakåt så verkar Biceps mer och då om den andra personen släpper eller drar så fortsätter man att dra genom att kraften fortsätter att verka i den riktning som spänningen antyder, det är ju inget man vill ha i ridningen. Men hittar man istället Triceps så är handen rörlig, men stabil utan dragkamp, oavsett om den andra personen drar eller släpper så stannar handen istället för att fortsätta forcera.
Ett tips jag fick för flera är sedan som också fungerar i det här samanhanget är att när man böjt armarna som vid tygelfattning och tänker armbågarna ner mot höftbenen så kan man dubbelkolla genom att känna om händerna känns lätta uppåt, alltså bara händerna och underarmarna som rör sig uppåt. Svårt att förklara men hittar man känslan så förstår man :)

I tisdags var veterinären ute hos oss för att vaccinera några hästar och då passade jag på att höra mig för om Marksmans undre regioner som han varit lite irriterad och svullen i senaste dagarna, som valackar visst ofta blir. Marksman höll dock på integriteten så han fick lite lugnande för att vet skulle kunna göra rent och se så det inte satt några stenar i vägen. Det hittades inga, så nu hoppas jag på att det ska bli bra.

Igår onsdag tog jag och M en promenad på ca 20 min inklusive en liten gräspaus och han var så laddad, han känns så på G nu så jag ska börja sätta igång honom, men det får nog bli med mig på marken ett tag till för han var så obalanserad än så jag tänkte att jag ska inte vara där och störa balansen också. Men han var så rörlig så det var kul att se.

Med Aramis har jag börjat på med en övning som innefattar halter, skänkelvikning och framdelsvändning, med mycket spännande resultat, jag får bara akta mig så jag inte drabbas av Equitalis Bestialis.
När jag konsulterade Martin på kursen om hur jag ska lägga upp min fortsatta plan så sa han att när det vi gjorde på kursen fungerde hyffsat att jag skulle började rida igenom alla tre gångarterna och flytta lite mer skänkelvikning och sådant. Det är så roligt!

Jag har fotat väldigt lite det sista, varit så mörkt och regnigt så det får bli den här med Marksman, tycker den uttrycker så mycket!

3 kommentarer:

  1. Det där är så intressant så jag kanske kan lägga det på min blogg om det är okey för dig. Skriver att jag tagit det från dig. Hittar det lättare på min egen om jag vill börja använda det så småningom. Lär dröja men tiden går och rätt vad det är så kan man börja rida igen:)

    SvaraRadera
  2. Oj självklart får du göra det! Jag känner mig hedrad, men som sagt det här är så som jag har uppfattat det och svamlat på om det. :)

    SvaraRadera
  3. Tack - ska genast leta reda på någon med en ledig högerhand :-))

    SvaraRadera