onsdag 8 maj 2013

Undersökning

I måndags var veterinären ute och gick igenom Marksman riktigt. Vi röntgade eller ultraljudade inget utan en koll på olika underlag och böjprov blev det. Marksman var lite halt vid böjprovet som jag misstänkt men enligt Vet. inte mer än vad som är acceptabelt för en häst på 21 bast. På hårt underlag kom den karaktäristiska hältan fram vänster fram allra hellst i vänster varv när jag "longerade" honom. Jag var så stolt över M för jag lurvade på honom repgrimman och 22´ linan samt carrotsticken i "longeringen". (Oj jag är en förstörd Parellistudent som inte kan skriva "longering" utan citationstecken) haha. Hursom så gjorde han mig som sagt stolt när han gjorde varvbyten och visade olika tempon i traven som ett rinnande vatten på linan. Sen charmade han veterinären när vi var klara och han fått upp ångan och blivit lite varm mellan bakbenen. Så då lyfte han på benet som en hund åt båda hållen vilket han brukar göra. Han är en riktig karaktär som jag skämt bort.

Utlåtandet för nu av veterinären blev i.a.f. att jag ska prova att sätta igång honom lite försiktigt och se om han blir sådär tvärhalt igen för då kan det tyda på en djup ligamentskada i hoven men det vet vi inte än. Sagt och gjort så igår skrittade jag honom uppsuttet. Han var pigg och glad men det kändes att han har varit lite rädd om vänster fram ett tag. Får se om jag kan mjuka upp det lite. Just nu har jag mest bara lagt känslorna åt sidan och försöker leva i nuet och igår var jag så glad när jag fick rida honom. Precis som förra gången när jag satte igång honom gick jag ner för första backen så jag inte belastar honom i nerförsbacken när han är kall, vilket Vet. tyckte var bra.

 
En lite suddig mobilbild från igår när två nöjda grabbar kom joggandes till grinden när vi skulle hämta dem för en ridtur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar