söndag 15 december 2013

Stormen Ivar

I torsdags var det verkligen lugnet före stormen. På kvällen var jag ute och åkte båt i inre hamnen och åt julbord med jobbet. Det hade varnats och mycket hade ställts in men vår båttur blev av. När jag kom hem vid tiotiden så blåste det rejält. När jag stannade ute vid vägen för att hämta posten höll bildörren på att vikas åt fel håll. Då började jag bli lite orolig och förstod att nu blåser det rätt bra.

Jag började med att flytta på hästtransporten och ställde den på framsidan så den skulle vara lite mer skyddad från träd. När jag sen skulle flytta lite mer grejer gick jag in för att hämta en bilnyckel och då brakade det till för första gången precis bakom huset. Då föll första tallen som landade med toppen några meter från husknuten. Då kunde jag inte flytta grejer längre för vägen var avstängd och då insåg jag faran att vara ute så jag stannade inne och strax efter föll fler träd bland annat över infartsvägen som jag nyss kört på. Sen fortsatte det i flera timmar.

Varje stormby som förövrigt varade en evighet kändes det som bara brakade och knakade det av träd som knäcktes och föll. Så höll det på hela tiden och det föll så många träd så jag tappade räkningen.

Jag blev inskogad. Min infartsväg...

Traktorn klarade sig sånär som på några bucklor.
 


Det har blivit en stormgata.

Här stod min hästtransport innan jag flyttade på den.
 
De materiella skadorna på byggnader, maskiner och övriga grejer blev trots allt begränsade och träden la sig oftast alldeles bredvid. Men skogen har lagt sig så skogsägaren var inte så glad.
 
Mitt i alltihop när det stormade som mest undrade jag vart är karln som är något att hålla sig i när det stormar ;) haha...

1 kommentar:

  1. Det är lika läskigt varje gång som träden faller i stormen. Skönt att du klarade dig.

    SvaraRadera